Suutarin lapsella ei ole kenkiä

 

Tuttu sanonta kolahti tällä kertaa omaan nilkkaan. Olen saanut tehdä viimeisen parin kuukauden aikana vuokrapäällikkönä erittäin mielenkiintoisia projekteja. Olen vetänyt läpi yhden ison messuprojektin, olen ollut mukana suunnittelemassa uuden ravintolakonseptin markkinointia ja brändi-ilmettä, suunnitellut maakunta- ja sote-uudistuksen viestintää ja lisäksi vetänyt muutaman markkinoinnin sparraustyöpajan. Aivan älyttömän mielenkiintoista ja innostavaa, mutta asiakkaiden maailma on vienyt niin mennessään, että olen totaalisesti unohtanut osan omasta viestinnästä, eli blogin ja uutiskirjeen kirjoittamisen.

Sama tilanne on arkipäivää varmasti varsin monelle yksinyrittäjälle. Arki vie mennessään niin helposti, että markkinointitoimenpiteet jäävät jalkoihin.

Olen opettanut asiakkaitani tekemään suunnitelmallista viestintää, miettimään ennakkoon vähintäänkin kuukauden toimenpiteet ja viestit sekä mieluusti kirjaamaan suunnitelmaan isot otsikot ja aiheet vähintäänkin puoleksi vuodeksi eteenpäin. Mikä onkin toimiva neuvo, kun sitä vain noudattaa. Helpommaksi säännöllisen viestinnän itselleen tekee, kun sille varaa kalenterista aikaa ja pitää kiinni aikataulusta. Yhdestä aiheesta saa helposti useampaankin kanavaan sisältöä pienellä vaivalla. Lisäksi kun jaksaa olla läsnä yritykselle tärkeissä kanavissa, niin ollaan jo aika pitkällä. Itselle nuo tärkeät kanavat ovat Facebook, Instagram ja LinkedIn, mutta myös erilaiset seminaarit, tapahtumat ja tilaisuudet, missä on mahdollista tavata ihmisiä kasvokkain ja verkostoitua.

Seminaarit tänä päivänä ovat loistavia monikanavaisia verkostoitumispaikkoja sosiaalisen median ansiosta. Olemalla tilaisuudessa läsnä sekä fyysisesti että verkossa, saa tapahtumasta irti moninkertaisen hyödyn, koska verkostoitumisen mahdollisuudet laajenevat somekanavien avulla ja keskustelu seminaarin aiheista voi jatkua monta päivää tapahtuman jälkeen. Itselleni on käynyt niin, että olen nimenomaan aktiivisella someläsnäololla seminaareissa tutustunut moneen uuteen ihmiseen niissä kanavissa ja kasvattanut samalla omaa verkostoani. Tästä erinomainen esimerkki oli puolitoista viikkoa sitten Lahden Sibeliustalolla LADECin järjestämä seminaari, jossa pääpuhujana oli Mika Rubanovitsch, joka omalla aktivoinnillaan sai ihmiset twiittaamaan ahkerasti tilaisuuden aikana. Läsnä olevat ihmiset saivat äänensä kuuluviin verkossa ja jatkoivat keskustelua ja kommentointia seminaarin aiheista keskenään.

Tsemppiä kaikkien pienyrittäjien ja muidenkin arkeen, muistetaan säännöllisesti kertoa kuulumisia! Suutarikin lupaa parantaa tapansa.

Terkuin

Marika