Matkailumarkkinointia meillä ja muualla

Olin onnekas tänä kesänä, kun pystyin pitämään pitkän 4 viikon kesäloman ja reissaamaan sekä Suomessa että ulkomailla. Vaikka olenkin täysin lomafiiliksissä, on minulla tapana tutkia ja tarkkailla matkustaessa, miten kyseisessä paikassa, ravintolassa tai tapahtumassa on hoidettu markkinointi ja näkyvyysasiat. Ammattitauti siis, mutta tuo myös perspektiiviä ja kyllä ne ideat ja ajatukset jäävät takaraivoon muhimaan.

Tänä kesänä lomailimme Italiassa, missä vietimme Toscanassa yhden viikon ja toisen viikon kiertelimme Amalfin rannikolla ja Roomassa. Oli hauska nähdä, miten Italiassakin on keskenään hyvin erilaisia alueita ja paikkoja ja miten niitä myös markkinoidaan eri tavoin. Toscana oli paljon leppoisampi maaseutualue, jossa erityistä huomiota saivat viinialueet. Kävimme luonnollisesti muutamassa viininmaistelutilaisuudessa ja viinitiloilla sekä enoteekeissä tutustumassa paikallisiin tuotteisiin. Viinitilojen tuotteistaminen oli hillitympää, luotettiin vahvoihin (ja vanhoihin) viinibrändeihin, mutta toisaalta viinien ja oheistuotteiden ostaminen oli tehty äärimmäisen helpoksi. Erilaisia viinikierroksia tilalla yhdistettyinä lounaaseen tai kevyempään ruokatarjoiluun oli tarjolla lähes kaikilla. Sosiaalisessa mediassa, erityisesti Instagramissa, tuli vastaan aktiivisia päivittäjiä, jotka bongasivat käyttämäni hastagit ja alueella vierailun, ja tykkäilivät päivityksistä aktiivisesti.

Toinen lomaviikkomme alkoi Amalfin rannikolta ja vierailimme mm. Sorrentossa ja Positanossa, jotka molemmat ovat brändänneet itsensä sitruunakaupungeiksi. Molemmat pienen pienet rannikkokaupungit olivat täynnä turisteja ja sitruunan lisäksi oliiviöljy sekä tryffeli olivat tuotteina esillä kaikkialla. Sitruunasta oli tarjolla jos jotakin turistitavaraa jääkaappimagneeteista saippuaan ja hajuveteen ja pieniä turistikauppoja oli joka kulmalla. Jokaisen ravintolan ruokalistalla oli tarjolla jotain sitruunamaustettua ruokaa. Kansallisjuoma limoncelloa oli lähes pakko maistaa, edes kohteliaisuudesta, koska sitä tarjottiin aktiivisesti kaikkialla. Myös hinnoittelu oli kohdillaan ja Amalfin rannikolla nautimme varmasti reissumme kalleimmat lounaat ja illalliset. Kaupungit ovat löytäneet oman juttunsa ja siitä otetaan kaikki ilo irti.

Saapuessamme loman loppupäiviksi Roomaan tiesimme jo kohtaavamme valtavat turistimassat ja kiersimmekin suosiolla turistinähtävyydet pääosin ulkopuolelta ihaillen. Roomassa silmiin pistävää oli uskonnon tuotteistaminen. Paavi ja Vatikaani olivat aiheina lähes kaikessa turisteille myytävissä tuotteissa. Muutenkin Roomassa oltiin todella ylpeitä oman alueen ruokatarjonnasta ja alueen erikoisuudet tuotiin ravintoloissa hyvin esiin, kuten kaikkialla Italiassa. Kyllä mekin voisimme vielä vahvemmin korostaa omia paikallisia herkkuja täällä Suomessa ja tuotteistaa niitä vielä enemmän.

Loppuloma sujui kotimaassa maaseudun rauhassa ja erilaisia tapahtumia kiertäen. Esimerkiksi Pori Jazz yhdistettynä Suomi Areenaan on kyllä onnistunut saamaan kaupunkiin heinäkuussa huikean määrän vierailijoita. Mielenkiintoista ohjelmaa on kaupungissa tarjolla joka puolella ja valtakunnallinen näkyvyys erinomaista. En myöskään yhtään ihmettele, miksi Porin kaupungin brändiuudistus voitti viime keväänä kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun. Brändi on läsnä kaikkialla, sitä aidosti käytetään ja se on helposti lähestyttävissä. Käykää tutustumassa itse täällä.

Kävimme loman aikana myös Jyväskylässä Neste-rallin tunnelmia haistelemassa. Neste-ralli on tapahtumana erinomaisesti konseptoitu ja aiheesta on helppo innostua, ilman että on edes lajin suurkuluttaja tai seuraaja. Vierailimme mm. Jyväskylän Paviljongin huoltoparkissa, missä jokainen talli oli tehnyt erinomaista työtä omalla pisteellään ja toi brändiään näkyvästi esiin. Kävimme lähemmin tutustumassa Toyotan huoltopisteellä, missä itseäni ilahdutti heidän digitaalisten työkalujen käyttö ja vierailijoiden mahdollisuudet päästä kokemaan ralliauto ja ajaminen mm. AR:n ja videopelien kautta. Myös fyysistä kosketuspintaa oli tarjolla ja eri malleja Toyotan autoista oli laitettu hyvin esille.

Pienemmistä tapahtumista haluan nostaa esiin Hauhon herkkujen yön. Hauhon kesäasukkaita ja paikallisia hemmotellaan joka vuosi jo perinteeksi muodostuneella illalla, jossa on mukana joukko paikallisia matkailualan toimijoita. Asiakkailla on mahdollisuus kiertää kello 18-24 välillä eri paikkoja ja nauttia pieniä tai vähän isompiakin paikallisia herkkuja, musiikkia ja kulttuuria. Tämä tapahtuma sai todella paljon ihmisiä liikkeelle ja herkkuja jonotettiin heti kuudesta lähtien.

Oman kotikaupunkini Lahden isot kesätapahtumat jäivät tällä kertaa kokematta, mutta kuulemani mukaan sekä Ironman että toinen kesän jättikonserteista, Nightwish, olivat molemmat erittäin onnistuneita tapahtumia. Erityisesti odotan vielä loppukesän toista jättikonserttia, Cheekin jäähyväiskeikkaa maauimalan montussa, josta on kuuleman mukaan tulossa spektaakkeli vailla vertaa.

Näin matkailu- ja tapahtumamarkkinoinnista inspiroituneena on mukava aloittaa syksyn duunit!

Aurinkoista syksyä ja työniloa kaikille!

t.Marika