Matkailumarkkinoinnin trendejä

Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijan roolissa olen päässyt tekemään harjoitteluani Oakhillille. Työtehtäväni ovat liikkuneet pääsääntöisesti markkinoinnin ja verkkokauppojen kehittämisen ympärillä.
Viime viikon torstaina 11.4. sain hieman erilaisemman tehtävän ja suuntasin kohti Helsinkiä, jossa järjestettiin Helsingin matkailuseminaari 2019.
Seminaarissa käsiteltiin matkailun jakelukanavan ja markkinointiratkaisujen digitalisoitumista. Erityisesti verkkokaupan teemoista tarjottiin alan yrittäjille loistavia vinkkejä, joiden avulla he voivat itse kehittää omaa toimintaansa.

5 mieleen painuvinta vinkkiä:
• Kestävä matkailu – Asiakkaita kiinnostaa suuresti matkailuyritysten vihreät arvot
• Data-analytiikka ja asiakastieto – Tiedolla johtamisesta on suuri etu yritykselle
• Tuotteistaminen – Miksi? Kenelle? Mitä? Milloin? Miten? Mihin hintaan?
• Ostopolku – Oletko itse vielä testannut asiakkaan roolissa yrityksesi ostopolkua?
• ”Live like a local” – tämä trendi on tullut jäädäkseen!

Viimeisenä vinkkinä mainittu ”Live like a local” teema näkyi erittäin suuressa roolissa koko päivän ajan. Monet alan yrittäjät ovat huomanneet, kuinka kyseinen teema kiinnostaa elämyshakuisia matkailijoita ja varsinkin paikalliskulttuuri on kiilannut perinteisen massamatkailun edelle.

Mukavaa pääsisäisen odotusta!

-Maria-