Viestinnän asiantuntija Heidi Puusa

Kuka olet ja mistä tulet?
Olen Heidi Puusa ja toimin Oakhillissa viestinnän asiantuntijana. Olen tehnyt suurimman osan työurastani Helsingissä, mutta nyt olen asettunut perheeni kanssa Lahteen, mistä olen alun perin kotoisin. Odotan innolla, että pääsen tutustumaan Lahden alueen yrityksiin ja toimijoihin, täällä on paljon kiinnostavia juttuja meneillään! 

Työkokemus?
Minulla on lähes 20 vuoden kokemus viestinnän tehtävistä erilaisissa toimintaympäristöissä. Olen työskennellyt sekä isossa globaalissa yhtiössä että konsultin roolissa pienempien yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden kanssa. Suurin saavutukseni viestinnän ja markkinoinnin parissa on Stora Ensossa vetämäni muutosjohtamisen hanke ”Rethink”, johon liittyi mm. koko konsernin laajuinen brändi-ilmeen uudistaminen. Stora Ensosta on peräisin myös vahva ymmärrykseni ympäristö- ja yritysvastuuseen liittyvistä kysymyksistä. Viestinnän ja liikkeenjohdon konsulttina opin hahmottamaan nopeasti asiakasorganisaatioiden kokonaistilanteita ja laatimaan sen pohjalta kokonaisvaltaisia viestinnän ja markkinoinnin suunnitelmia.

Mikä sai sinut kiinnostumaan Oakhillista yrityksenä? Mitä odotat työltäsi?

Olen seurannut Oakhillin tarinaa alusta lähtien ja pidän sen liiketoiminta-ajatusta edistyksellisenä. Asiantuntijatyön vuokraus on jo nykypäivää ja uskon, että se tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Kiinnostavaa on myös yhteinen tekeminen Tammi Digitalin kanssa. Digitaaliset palvelut kaipaavat merkityksellistä sisältöä ja sen tuottaminen on yksi onnistuneen verkkosivustoprojektin kulmakivistä. Hyvä sivusto ei ole myöskään koskaan valmis: sitä tulee markkinoida ja kehittää. Toivon oppivani Tammi Digitalin tiimiltä lisää dataohjatusta tekemisestä ja uskon, että tämän osaamisen voimme yhdessä hyödyntää asiakkaidemme liiketoiminnan hyväksi. 

Mitä viestinnän asiantuntijan työhön käytännössä kuuluu?

Työ on todella monipuolista, sillä asiakkaat toimivat hyvin erilaisilla toimialoilla ja jokaisella on luonnollisestikin omanlaisensa viestintätarpeet. Viestinnän asiantuntijan tavalliseen työpäivään saattaa kuulua esimerkiksi strategisen tason suunnittelupalaveri asiakkaan kanssa ja tekstisisältöjen kirjoittamista asiakkaan eri viestintäkanavia varten. Toteutamme myös viestinnän koulutuksia ja sparraamme asiakasyrityksen avainhenkilöitä viestinnän kysymyksistä. Toisinaan asiakas saattaa tarvita pikaisella aikataululla apua myös kriisitilanteen viestinnässä.


Mitkä ovat viestinnän suurimmat haasteet ja kuinka ne voitetaan?

Kokemukseni mukaan tuloksellisen viestinnän tekeminen on haastavaa, mikäli sitä ei ole nivottu yrityksen isompaan kuvaan eivätkä viestintäasiat ole yrityksen johtoryhmän agendalla. Sanomattakin on selvää, että myös itse tekemisen tulee olla kunnossa. Mikäli yrityksen liiketoiminta ei kestä päivänvaloa, ei sitä voi hyvälläkään viestinnällä korjata. Yhtä lailla olen nähnyt, miten viestintäasioiden ennakointi ja yksinkertaisenkin viestintäsuunnitelman tekeminen tuo ryhtiä päivittäiseen toteutukseen. Pitkäjänteinen työ tuottaa myös tuloksia ja lopulta kilpailuetua. Hyvä perusviestintä auttaa myös kriisitilanteessa asioiden hallinnassa.

Rohkein asia, jonka olet elämäsi aikana tehnyt?

Jäin muutama vuosi sitten sapattivapaalle ja toteutin pitkäaikaisen unelmani totaalisesta irtiotosta. Matkustin vuoden verran maailmalla ja tein jonkinlaisen välitilinpäätöksen elämäni kanssa. Vuodesta tulikin eräänlainen vedenjakaja ja sen jälkeen on lähes kaikki palaset elämässäni menneet uuteen asentoon. Uskalsin tuon vuoden jälkeen lähteä mm. yrittäjäksi ja sillä tiellä tässä nyt ollaan jollain tapaa vieläkin.

Kuinka sujuu vapaa-päiväsi?
Vapaa-aikani kuluu lähes täysin pian 1,5 vuotiaan poikamme kanssa touhutessa. Olen kuitenkin onnistunut nipistämään aikaa myös vapaaehtoistyöhön ja aina kun se on mahdollista pysähdyn joogamatolle rakkaan harrastukseni pariin.