Oakhillin matka alkoi Tammenmäestä

Kaksi vuotta kasvun tiellä

Oakhillin lanseerauksesta tulee tänään kuluneeksi kaksi vuotta. Muistan tuon päivän vielä kuin eilisen. Olin koko syksyn valmistellut lanseerausta ja hionut palvelujen sisältöjä, rakentanut verkkosivuja ja pystyttänyt sosiaalisen median kanavia. Olin vuokrannut Dooroomista Lahdesta itselleni työpöydän, koska halusin, että minulla on paikka minne mennä töihin, pelkkä kotitoimisto ei tuntunut riittävältä ratkaisulta. Jännitti ihan valtavasti. Vaikka olin tehnyt todella mittavan pohjatyön ja käynyt useita keskusteluja palvelupakettien sisällöistä taustapirumme Manun kanssa sekä tavannut useamman LADECin asiantuntijan ja olin LAMKin ja Kauppakamarin hankkeen kautta työstänyt tuoteportfoliotamme ja konseptiamme, en voinut tietää, minkälaisen vastaanoton saisimme. Olin yksinyrittäjä ja meillä ei ollut yhtään asiakasta eli lähdimme liikkeelle täysin nollasta.

Oakhillin perustajat Manu ja Marika
Oakhillin taustapiru ja toinen omistaja Manu Mesimäki toimii yrityksen hallituksen puheenjohtajana.

Ensimmäisen asiakkaamme sain kaksi viikkoa lanseerauksesta, lokakuussa 2017, ja lähes heti sen perään kaksi muuta. Vuoden alusta otin jo Dooroomista oman työhuoneen ja samalla Oakhill otti LAMKista ensimmäisen harjoittelijansa, Markus Kartanon, viiden kuukauden harjoittelujaksolle. Ensimmäisen kokonaisen toimintavuotemme aikana myin noita kaikkia tuotteistamiani palveluita. Ajatus vuokrattavista asiantuntijapalveluista oli lunastanut paikkansa.

Ensimmäisen vuoden jälkeen viime syksynä laajensimme palveluitamme ja perustimme Oakhillin tytäryhtiön Tammi Digitalin ja muutimme yhteiseen toimistoon Vesijärvenkadulle. Syksyn mittaan jumppasimme sekä Tammi Digitalin että Oakhillin palvelusalkkua ja aloimme tarjoamaan Oakhillin kautta vuokrattavaa markkinointiassaripalvelua. Heti sen jälkeen alkuvuodesta valikoima kasvoi vielä Viestinnän asiantuntija – palvelulla.  

Viime kesän ja tämän syksyn aikana olemme jälleen hioneet ja muokanneet palvelusalkkuamme kysynnän mukaan ja kehittäneet Pro Combo -nimisen palvelutuotteen, joka tarjoaa yrityksille muutakin kuin vuokrattavan markkinointipäällikön – pystymme tarjoamaan tehokkaan ulkoistetun kombinaation johtamista, asiantuntevaa sisällöntuotantoa, projektin hallintaa sekä markkinointiassistenttipalvelua eli käytännön käsiä arkeen –  ja palveluidemme kysyntä on selvästi kasvussa. Elinan ja Heidin vahvistettua tiimiämme, olemme pystyneet rakentamaan toimivan ja tehokkaan tavan tehdä tätä.

Oakhillin asiantuntijat
Syksyllä 2019 Oakhill sai vahvistukseksi kaksi uutta tekijää, Heidin ja Elinan.

Jatkuva kehittäminen ja kasvu työn ohella pienessä yrityksessä vaatii todella paljon tahtoa tehdä asioita, koska kehittäminen on aikaa vievää ja aika ajoin myös raskastakin, vaikka samalla erittäin palkitsevaa. Pienen yrityksen etuna on, että jäljet näkyvät nopeasti ja kehittäminen on ketterää. Meille tärkeä arvo yrityksessämme ja kaikessa tekemisessämme on, että tekemämme työ kehittää aidosti joko omaa tai asiakkaan toimintaa. Joskus tehdään pienempiä projekteja ja otetaan pikkuaskelia, toisinaan taas pöllytetään ja kehitetään isommalla kädellä.

Toinen tärkeä arvo on, että meidän pitää pystyä ”antamaan takaisin ja auttamaan”, mikä näkyy mm. tiiviinä yhteistyönä oppilaitosten kanssa, Kauppakamari-vaikuttamisessa ja kohteissa, joita olemme tukeneet pienissä määrin (Icehearts, Naisten Pankki, Plan). Näissä kaikissa yhdistää ajatus siitä, että kun yksilö kehittyy, parantaa hän ensin itsensä ja sitä kautta usein myös yhteisönsä hyvinvointia.

Auttamisen teemaan liittyy sekin, että kaksivuotissynttäreiden kunniaksi arvomme kevyen markkinoinnin syyssparrauksen. Kaikkien arvontaan osallistujien kesken arvotaan kahden tunnin työpajatyyppinen sparraussessio, missä meidän asiantuntijatiimimme pöllyttää kanssanne yrityksenne markkinoinnin nykytilaa ja antaa kehitysehdotuksia. Osallistu arvontaan Facebook-sivullamme.

Inspiroivaa syksyä!

Marika Mesimäki

Oakhill Oy:n toimitusjohtaja & vuokramarkkinointipäällikkö