NBF 2019

Nordic Business Forumin antia, osa 1.

Olin viime viikolla meidän Tammi Digitalin toimitusjohtajan ja Tammen sekä Oakhillin hpj:n Manu Mesimäen kanssa pari päivää Helsingissä Nordic Business Forumissa. Olen käynyt seminaarissa ensimmäisen kerran vuonna 2012, kun se vielä pidettiin Jyväskylässä ja sen jälkeen väliin on jäänyt vain yksi vuosi.

Osallistuminen seminaariin on iso investointi, sekä taloudellisesti että ajankäytöllisesti, mutta joka vuosi olen todennut, että se on kannnattavaa. Minulle se on kahden päivän retriitti omiin ajatuksiin inspiroivien puheenvuorojen siivittämänä sekä oman ajattelun kehittämistä. Olen joka vuosi yrittänyt myös jakaa seminaarin antia blogin ja sosiaalisen median kautta. Tänä vuonna päädyin jakamaan kokemukseni kahteen erilliseen teemaan. Tässä ensimmäisessä keskityn aiheeseen, jota käsittelemme Oakhillissä päivittäin, nimittäin yritysten sisältömarkkinointiin. Toisessa osassa aion käsitellä seminaarin isompaa teemaa, kasvua. 

Seminaarin puhujista Donald Miller, Storybrand nimisen yrityksen toimitusjohtaja, tietokirjailija, keskittyi teemallisesti tarinan kerrontaan. Donald täräytti esityksensä alkuun tiukasti: ”If you confuse, you´ll lose.”  Yritykset saattavat panostaa verkkosivujen tekniseen toteutukseen tuhansia ja tuhansia euroja, miettimättä sitä, että sisältö vaatii ihan yhtä paljon panostuksia. Donaldin mukaan yrityksellä tai organisaatiolla on vain kahdeksan sekuntia aikaa viestiä, mitä hyötyä siitä on sen asiakkaalle. ”Jos et kommunikoi oikeita asioita, et saa kauppaa.” Jatkoi Miller.

Kuulostaa simppeliltä ja yksinkertaiselta neuvolta, mutta on oikeasti todella paljon vaikeampaa kuin mitä kuvittelisi. Tee seuraava testi: 1. Mene yrityksesi verkkosivuille ja katso avautuvaa etusivun näkymää. 2. Kuvittele itsesi potentiaaliseksi asiakkaaksi. 3. Pohdi (rehellisesti) ymmärrätkö saman tien, mitä yritys asiakkaalleen tarjoaa. Kahdeksassa sekunnissa sinun on vakuutettava, että tarjoat potentiaalisen asiakkaasi ongelmaan oikeasti häntä hyödyttävän ratkaisun. Jos näin ei tapahdu, asiakas lähtee pois ja ostaa siltä, joka viestii asiansa kaikkein selvimmin ja ymmärrettävimmin.

Millerin konsepti perustuu tarinan kerrontaan, koska ”ihmisaivot rakastavat tarinoita”. Meidän DNA:ssamme on kyky hahmottaa ja ymmärtää tarinoita. Siksi myös bränditarinoista pitäisi löytyä aina seuraavat elementit:

  1. Hahmo (a character)
  2. Hahmolla on jokin ongelma (with a problem)
  3. Hahmo tapaa oppaan (meets a guide)
  4. Opas antaa toimintasuunnitelman (who gives them a plan)
  5. Ja kehottaa hahmoa toimimaan suunnitelman mukaisesti (and calls them to action)
  6. Josta seuraa…(that results in…)
  7. …joko onnistuminen tai epäonnistuminen (successs or failure)

Yrityksen tehtävä on olla opas, joka auttaa ja opastaa asiakasta ratkaisemaan tämän ongelman. Tämän päivän markkinointi perustuu tarinoihin ja sisältöihin ja niiden arvoa ei kannata väheksyä.

Tarinallista syksyä kaikille!

Marika Mesimäki
Oakhill Oy:n toimitusjohtaja & vuokramarkkinointipäällikkö

Tutustu Oakhillin tarinaan ja tekijöihin!