Terveisiä Nordic Business Forumista

syyskuu 28, 2018

Istun auton kyydissä matkalla kotiin kahden päivän superintensiivisestä bisnesseminaarista. Tämä oli itselleni viides NBF, ensimmäisen kerran osallistuin vuonna 2012 Jyväskylässä. Seminaari on todella iso investointi niin rahallisesti kuin ajallisesti, mutta joka vuosi tulen siihen lopputulokseen että se kannattaa. Tänä vuonna seminaarissa oli niin paljon reppuun kasattavaa, että vie varmasti muutaman päivän sulatella kaikkea ja toisaalta […]

Perustimme ohjelmistotalon

syyskuu 3, 2018

Sanotaan että syksy ja vuoden vaihde ovat parhaita aikoja tehdä muutoksia ja ihmiset ovat lomien jälkeen orientoituneita kaikkeen uuteen. Meillä Oakhillissä muutostyö alkoi jo oikeastaan viime vuoden vaihteen jälkeen, kun takaraivossa ja Tammenmäessä saunan lauteilla käydyissä keskusteluissa elänyt ajatus Oakhillin tytäryhtiöstä alkoi konkretisoitua. Oakhillin toimipiste on sijainnut Lahdessa yhteisöllisessä työtilassa Dooroomissa ja sieltä löytyi myös […]

Matkailumarkkinointia meillä ja muualla

elokuu 6, 2018

Olin onnekas tänä kesänä, kun pystyin pitämään pitkän 4 viikon kesäloman ja reissaamaan sekä Suomessa että ulkomailla. Vaikka olenkin täysin lomafiiliksissä, on minulla tapana tutkia ja tarkkailla matkustaessa, miten kyseisessä paikassa, ravintolassa tai tapahtumassa on hoidettu markkinointi ja näkyvyysasiat. Ammattitauti siis, mutta tuo myös perspektiiviä ja kyllä ne ideat ja ajatukset jäävät takaraivoon muhimaan. Tänä […]

Kuinka kate lasketaan oikein?

kesäkuu 15, 2018

Oakhillin taustapiru, toinen omistaja ja hallituksen pj. Manu jatkaa myynnin sprrausräppiään puhumalla tällä kertaa siitä, miten kate lasketaan oikein.

Ominaisuus, etu vai hyöty?

kesäkuu 10, 2018

Oakhillin hallituksen puheenjohtaja Manu Mesimäki pohti toissapäivänä, millainen on hyvä myyjä. Puhutaanko ominaisuuksista, eduista vai hyödystä? Tätä samaa tulisi pohtia myös markkinoinnissa. Mitä nostetaan esiin ja mistä puhutaan kohderyhmälle. Manun pohdinnan voit katsoa tästä:    

Saavutettavat verkkosivut ovat kaikkien oikeus

toukokuu 29, 2018

  Osallistuin asiakkaani viestintäpäällikön roolissa Celian julkisen hallinnon toimijoille järjestettävään Ymmärrän! -seminaariin Helsingissä Kuntatalolla tänään. Saavutettavat verkkopalvelut ovat ajankohtainen aihe, koska EU:n jäsenmaiden on vietävä saavutettavuusdirektiivin vaatimukset kansalliseen lainsäädäntöön syyskuuhun 2018 mennessä. Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi  julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta tuli voimaan 22.12.2016. Saavutettavuusdirektiivissä säädetään julkisen hallinnon verkkopalveluiden saavutettavuuden minimitasosta sekä keinoista, joilla […]

Tulevaisuustutkimuksesta hyötyä yrityksille

huhtikuu 30, 2018

  Tulevaisuustieto on kiinnostavaa, koska se auttaa ohjaamaan yrityksen toimintaa. Jos tulevaisuus voitaisiin ennakoida varmasti, olisi yritysten helppoa mennä eteenpäin automaattiohjauksella. Tulevaisuuteen ei valitettavasti voida kuitenkaan nähdä suoraan, mutta analysoimalla muutossignaaleja saadaan esille näkymiä, joita yritykset voivat hyödyntää strategiatyöskentelyn tukena. Megatrendit ja trendit, kuten ekologinen kestävyys, vaikuttavat yrityksiin ja toimijoihin kaikilla toimialoilla. Jos esimerkiksi matkanjärjestäjä […]

Terveisiä Sales Morning -tapahtumasta

maaliskuu 13, 2018

Vietin juuri aamupäivän Helsingin Sales Academyn järjestämässä Sales Morning -tapahtumassa. Päivän anti oli mielenkiintoinen ja niin kuin tänä päivänä pitääkin, myyntiä lähestyttiin myynnin, markkinoinnin ja – mikä parasta – ihmisten näkökulmasta. Tässä lyhyt kooste siitä, mitä itselle jäi päällimmäisenä mieleen päivän puhujilta: 1. puhuja, Olav Nordgren, Senior Consultant, Caliper Sweden The evolving world of sales […]

Suutarin lapsella ei ole kenkiä

helmikuu 17, 2018

  Tuttu sanonta kolahti tällä kertaa omaan nilkkaan. Olen saanut tehdä viimeisen parin kuukauden aikana vuokrapäällikkönä erittäin mielenkiintoisia projekteja. Olen vetänyt läpi yhden ison messuprojektin, olen ollut mukana suunnittelemassa uuden ravintolakonseptin markkinointia ja brändi-ilmettä, suunnitellut maakunta- ja sote-uudistuksen viestintää ja lisäksi vetänyt muutaman markkinoinnin sparraustyöpajan. Aivan älyttömän mielenkiintoista ja innostavaa, mutta asiakkaiden maailma on vienyt […]

Osumatarkkuus paranee, kun alkaa tähtäämään!

joulukuu 9, 2017

Tänään pohditaan markkinoinnin kohdentamista ja arkisten asioiden vaikutusta asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Taustapiru Manu jatkaa tee-se-itse -videoiden sarjaa omalla robustilla tyylillään. Tällä kertaa auton ratissa matkalla Helsinkiin. Tässä muutama pohdinta Manun vlogista: Onko säätilalla vaikutusta asiakkaidesi ostokäyttäytymiseen? Entä viikonpäivällä ja kellonajalla? Entä onko asiakkaasi ostoskori eri näköinen juuri palkkapäivän jälkeen kuin viikkoa ennen seuraavaa tiliä, kun lompakossa […]