Matkailumarkkinoinnin trendejä

huhtikuu 17, 2019

Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijan roolissa olen päässyt tekemään harjoitteluani Oakhillille. Työtehtäväni ovat liikkuneet pääsääntöisesti markkinoinnin ja verkkokauppojen kehittämisen ympärillä. Viime viikon torstaina 11.4. sain hieman erilaisemman tehtävän ja suuntasin kohti Helsinkiä, jossa järjestettiin Helsingin matkailuseminaari 2019. Seminaarissa käsiteltiin matkailun jakelukanavan ja markkinointiratkaisujen digitalisoitumista. Erityisesti verkkokaupan teemoista tarjottiin alan yrittäjille loistavia vinkkejä, joiden avulla he voivat itse […]

Case DESK: Kokonaisvaltainen markkinointikonseptin uudistus

maaliskuu 14, 2019

Toimivia AV-ratkaisuja helposti ylläpidettynä ja kustannustehokkaana kokonaispalveluna tarjoava DESK otti yhteyttä Oakhilliin kesällä 2018 ja pyysi tarjousta markkinoinnin ja tuotteistamisen kehittämisestä. Sähköisen verkkokyselyn ja laajan DESKin verkkomateriaalien tutustumisen ja kilpailijoiden kartoittamisen avulla lähdimme Oakhillissä hahmottamaan yrityksen silloista tilannetta. Kesäkuussa teimme sähköisen kyselyn yrityksen avainhenkilöille ja elokuussa järjestimme työpajan, jossa tuotteistimme yrityksen kaikki palvelut, kiteytimme markkinoinnin […]

Markkinointiassariksi LAMKin kautta

marraskuu 16, 2018

Markkinointiassistentin työtehtävään olen saanut pohjan Lahden ammattikorkeakoulussa (LAMK) suorittamien opintojen myötä. Aloitin restonomitutkinnon suorittamisen syksyllä 2016 uudelleen käynnistetyssä matkailuliiketoiminnan linjalla. Voin todeta, että olen saanut laadukkaan koulutuksen: Matkailuliiketoiminnan tutkinnossa yhdistetään vieraanvaraisuusosaaminen viimeisimpään teknologiaosaamiseen. Nykyaikaisten teknologioiden ymmärtäminen ja hyödyntäminen osana liiketoimintaa on ollut yksi isoimpia kulmakiviä opintojeni aikana. Opintoni ovat ohjanneet huomioimaan yritysten erityistarpeita ja olen […]

Oakhill kasvaa ja vahvistuu uusilla vuokrattavilla asiantuntijoilla

marraskuu 7, 2018

Kun Oakhillin ensimmäinen verso reilu vuosi sitten näki päivänvalon, sillä oli yksi palvelu – Vuokraa markkinointipäällikkö. Tämä pääkonsepti kiteytti sen, minkä vuosien markkinointikokemus oli minulle asiakkaiden tarpeista opettanut: Vain aidosti asiakkaan arkea ja sen haasteita ymmärtävä markkinoinnin asiantuntija voi tuoda tekemiseen tarvittavaa potkua. Samalla kun on hyvä tarjota yrityksen käyttöön ulkopuolista näkemystä, pitää pystyä työskentelemään […]

Yrityksen arvot on hyvä vitsi

Kyllä ei puhuttu arvoista, missiosta ja visioista ennen kuin ameriikan kieli rantautui business-Suomeen. Nyt puhutaan, mutta kaikki eivät taida ymmärtää. Vai käytätkö useinkin arkitermistössä missio-sanaa? Siinä missä missio ja visio ovat monelle täyttä hepreaa, aukeaa arvonkin merkitys lähinnä silloin, kun puhutaan firman tai kotitalon arvosta. Miten sillä firmalla voi siis olla monta arvoa? Onko arvoilla […]

Terveisiä Nordic Business Forumista

syyskuu 28, 2018

Istun auton kyydissä matkalla kotiin kahden päivän superintensiivisestä bisnesseminaarista. Tämä oli itselleni viides NBF, ensimmäisen kerran osallistuin vuonna 2012 Jyväskylässä. Seminaari on todella iso investointi niin rahallisesti kuin ajallisesti, mutta joka vuosi tulen siihen lopputulokseen että se kannattaa. Tänä vuonna seminaarissa oli niin paljon reppuun kasattavaa, että vie varmasti muutaman päivän sulatella kaikkea ja toisaalta […]

Perustimme ohjelmistotalon

syyskuu 3, 2018

Sanotaan että syksy ja vuoden vaihde ovat parhaita aikoja tehdä muutoksia ja ihmiset ovat lomien jälkeen orientoituneita kaikkeen uuteen. Meillä Oakhillissä muutostyö alkoi jo oikeastaan viime vuoden vaihteen jälkeen, kun takaraivossa ja Tammenmäessä saunan lauteilla käydyissä keskusteluissa elänyt ajatus Oakhillin tytäryhtiöstä alkoi konkretisoitua. Oakhillin toimipiste on sijainnut Lahdessa yhteisöllisessä työtilassa Dooroomissa ja sieltä löytyi myös […]

Matkailumarkkinointia meillä ja muualla

elokuu 6, 2018

Olin onnekas tänä kesänä, kun pystyin pitämään pitkän 4 viikon kesäloman ja reissaamaan sekä Suomessa että ulkomailla. Vaikka olenkin täysin lomafiiliksissä, on minulla tapana tutkia ja tarkkailla matkustaessa, miten kyseisessä paikassa, ravintolassa tai tapahtumassa on hoidettu markkinointi ja näkyvyysasiat. Ammattitauti siis, mutta tuo myös perspektiiviä ja kyllä ne ideat ja ajatukset jäävät takaraivoon muhimaan. Tänä […]

Kuinka kate lasketaan oikein?

kesäkuu 15, 2018

Oakhillin taustapiru, toinen omistaja ja hallituksen pj. Manu jatkaa myynnin sprrausräppiään puhumalla tällä kertaa siitä, miten kate lasketaan oikein.

Ominaisuus, etu vai hyöty?

kesäkuu 10, 2018

Oakhillin hallituksen puheenjohtaja Manu Mesimäki pohti toissapäivänä, millainen on hyvä myyjä. Puhutaanko ominaisuuksista, eduista vai hyödystä? Tätä samaa tulisi pohtia myös markkinoinnissa. Mitä nostetaan esiin ja mistä puhutaan kohderyhmälle. Manun pohdinnan voit katsoa tästä: