Oakhill kuvituskuva työpöydästä

Milloin teillä on viimeksi kysytty nämä kysymykset.

Kriiseistä sanotaan, että ne tuovat tullessaan mahdollisuuden kehittyä ja luoda uutta. Kun meidät pakotetaan ulos omalta mukavuusalueeltamme, voi syntyä jotain ennennäkemätöntä. Koronan kaltaista epämukavuusaluetta tuskin osasi kukaan meistä kuvitella vielä vuosi sitten. Pandemia on kuitenkin muuttanut meidän kaikkien arkea pysyvästi, toisilla enemmän kuin toisilla.

Myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta moni yritys on joutunut tilanteeseen, jossa kaikki fyysiset asiakaskontaktit ovat siirtyneet verkkoon. Asiakastapaamiset ja -neuvottelut hoidetaan verkon yli Teamsissä, Zoomissa tai muun vastaavan alustan välityksellä. Messut, tuote-esittelyt ja tapahtumat ovat joko peruttu tai ne on siirretty virtuaalimaailmaan. Potentiaalisia asiakkaita houkutellaan verkossa yrityksen verkkosivuille tai verkkokauppaan ja asiantuntijamyyjät ovat nostaneet profiiliaan LinkedInissä. Nekin yritykset, joiden mielestä etätyö ei ole tähän mennessä ollut heillä mahdollista, ovat nyt pakon edessä oppineet uusia tapoja toimia.

Lopullinen digiloikka, jonka piti tapahtua kuluvan vuosikymmenen aikana, on tapahtunut viimeisen kahdeksan kuukauden aikana.

Uudenlainen tapa toimia vaatii systemaattista suunnittelua ja selkeää strategia- ja liiketoimintalähtöistä ajattelua.

Ilman koronaakin joskus on hyvä pysähtyä ja haastaa omaa organisaatiota seuraavilla kysymyksillä:

  • Mitä tarkoitusta varten yrityksemme on olemassa? Mikä on merkityksemme isommassa kuvassa?
  • Mitkä ovat strategiasta johdetut liiketoimintatavoitteemme tulevalle vuodelle? Missä haluamme olla viiden vuoden päästä?
  • Miten pääsemme sinne?
  • Keitä asiakkaamme ovat? Millaisia ostajapersoonia heidän joukostaan löytyy?
  • Millainen asiakkaamme ostopolku on? Miten me pääsemme sille matkalle mukaan?
  • Miten voimme olla avuksi? Minkä asiakkaamme ongelman ratkaisemme ja mitä hyötyä tuotamme heille?
  • Millaista sisältöä meidän pitäisi tuottaa, jotta se hyödyttäisi, kiinnostaisi tai auttaisi asiakastamme?

Olemme toteuttaneet asiakkaillemme useita markkinoinnin työpajoja, joissa haastamme asiakkaitamme näillä ja monilla muilla kysymyksillä. Työpajaan osallistuvat aina yrityksen avainhenkilöt johdosta, myynnistä ja markkinoinnista. Lopputulemana on huolellisesti dokumentoitu markkinointi- ja viestintäsuunnitelma, jota asiakas voi lähteä toteuttamaan itse tai toteutuksen voi ostaa ulkoistettuna palveluna meiltä.

Tänä keväänä vedimme mm. asiakkaallemme Vividille työpajan digitaalisesti, minkä jälkeen he lähtivät itse vauhdilla toteuttamaan isoa strategista muutosta omassa liiketoiminnassaan. Koko case-esimerkki löytyy verkkosivuiltamme:
https://www.oakhill.fi/referenssit/case-vividin-markkinointistrategia/

Voisimmeko olla avuksi myös sinulle?

Marika Mesimäki 

marika.mesimaki@oakhill.fi 
Puh. 041 454 1861