Case Wine Cafe Olavi

Wine Cafe Olavi ja sen myötä Teerenpeli Yhtiöt oli Oakhillin yksi ihan ensimmäisistä asiakkaista. Pääsin vuokramarkkinointipäällikkönä mukaan projektiin erittäin mielenkiintoisessa vaiheessa, kun visio viinikahvilasta oli vasta hahmottumassa Marianne Pyysingin päässä. Ensimmäinen briefi oli, että Olavista on tulossa ”sekoitus Olavi Virtaa ja Olavi Uusivirtaa”. Ja niinhän siitä tuli, moderni, nykyaikainen ja erittäin tyylikäs sekä viihtyisä viinikahvila lisättyinä sopivilla vanhoilla elementeillä. Jos et ole vielä käynyt, suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Wine Cafe Olavi sijaitsee aivan Lahden ydinkeskustassa Aleksanterinkadun ja Rautatienkadun kadun kulmassa, (Olavi) Lanun aukiolla.

Vuokramarkkinointipäällikkönä osallistuin tähän projektiin noin kolme kuukautta ja sinä aikana tein tiiviissä yhteistyössä Mariannen kanssa markkinointisuunnitelman, lanseeraussuunnitelman ja etsin projektiin mukaan graafikon (Dooroomista Thero Design), valokuvaajan (Promedian Jani Wallenius), verkkosivujen toteuttajan (Avenlan Terhi Tuominen) ja muita tarvittavia yhteistyökumppaneita, kaikki pääsääntöisesti paikallisia lahtelaisia toimijoita.


Markkinointisuunnitelma sisälsi markkina- ja kilpailija-analyysin, palveluiden ja tuotteiden sekä kohderyhmien määrittelyn, ydinviestien kiteyttämisen kohderyhmittäin, kanavavalinnat ja niiden avaamisen ja sisältöjen luomisen (verkkosivut, Facebook ja Instagram sekä TripAdvisor). Ennakkomarkkinoinnin tavoitteena oli herättää mahdollisimman paljon kiinnostusta uutta ravintolaa kohtaa jo ennen avajaisia. Viinikahvila konsepti oli myös uusi ja erilainen Lahdessa, joten sitä haluttiin korostaa hyvissä ajoin. Lanseeraussuunnitelmaan kuului tiedottamisen lisäksi sosiaalisen median aktiivinen käyttö hyvissä ajoin ”Making of” -hengessä ja keräsimmekin sekä Instagramiin että Facebook-tilille useita satoja seuraajia jo ennen kahvilan avaamista. Paikallinen media kiinnostui kahvilasta myös etukäteen ja Marianne pääsi paikallisten lehtien ja radioiden haastateltavaksi useampaan kertaan. Lanseerausviikolla aktivoimme ihmisiä kilpailulla ja lanseerauskampanjalla paikallisen Etelä-Suomen Sanomien yhdistetyllä radio- ja some-näkyvyyskampanjalla. Radio Voima tuli tekemään suoraan lähetystä Wine Cafe Olaviin avajaisviikolla.

Vuokramarkkinointipäällikön palvelu oli tässä kohdin selkeä projektimainen kokonaisuus, jossa asiakkaalla oli vajausta omassa henkilökunnassaan ja tarvitsi lisäkäsiä projektin toteuttamiseen ja läpiviemiseen.